Kedves
Lujza!
Azt
kérdezted, mit mondj a gyerekednek, hogy ne szorongjon a suli miatt. Azon
kívül, hogy ha súlyos a helyzet, keress neki segítséget, vannak más ötleteim
is. Neki nagyon fontos a te véleményed, példád, elvárásaid, sokat jelent neki,
ahogy te látod az iskolát.
Én elmesélném
neki, ahogy én voltam anno. Például, hogy teljes tantárgyak estek ki a
fejemből, nem emlékszem konkrétan semmire kémiából. Fizikából is csak annyira,
hogy amikor a tesómmal matchboxoztunk, kiszámoltuk, mennyivel megy, ha iksz idő
alatt ér el ából bébe. Ezt a képletet azóta is tudom használni.
Elmesélném
neki, hogy még az egyetemi szakomon, amit szabad akaratomból választottam is
volt jó pár óra, ami az égegyadta világon semmit nem tett hozzá választott
foglalkozásomhoz. Azt is, hogyan mentem egy hajnalig tartó buliból egyenesen
órára, vagy, hogy az egyik vizsga előtt unicumot ittunk, hogy ne fájjon a
gyomrunk az izgalomtól.
Hogy a
gimis matektanár rám szállt, mert hiányoztam pár óráról a tánc miatt és odaült
dolgozat közben elém, és azzal stresszelt, hogy kommentelte ahogy megoldottam
(illetve ahogy nem oldottam meg) a feladatot.
Elmesélném
neki azt is, hogy vacak érzés teljesen felkészületlenül bemenni egy dolgozatra,
vagy vizsgára, és én ezt most már nem tenném. Meg azt is, hogy így is azért
hármasra érettségiztem matekból, de soha senki nem faggatott erről. Meg hogy az
élet úgy hozta, hogy egy vizsgán a matektanár pont az én segítségemre szorult. És
hogy nyelvekből jó voltam, és bár az egyetemen tanult hivatásomat már nem űzöm,
jó döntés volt azt választani, amit szeretek, mert a szakirodalom szélesebben elérhető
idegen nyelven.
Mindenképpen
elmesélném neki, hogy rengeteg emléket idézgetünk a barátaimmal a gimis és
egyetemi időszakból, aminek semmi, de semmi köze az iskolához. Hogy gyűjtsön jó
sok ilyet, mert ezekre sokkal nagyobb szüksége van, mint a jó jegyekre. Hogy küzdjön
azért, amit el akar érni, de az isten szerelmére el ne higgye, hogy a jegyei
határozzák meg. Körül néznék a jó tanuló, görcsölő, mindenből kimaradó
osztálytársak körében és megnézném, ki hogy él és mennyit számít a mai
életminősége szempontjából, hogy hányas volt fizikából.
Azt kérném
tőle, hogy a számára fontos tantárgyakat vegye komolyan, amiből a legjobb,
abban több lehetőséget tolnék elé, hogy növeljem az önbizalmát. Megígérném,
hogy támogatom az élményeiben, és hogy soha nem rakom ki facebookra a bizonyítványát,
még akkor sem, ha kitűnő. És azért le is cseszném, ha azt látom, hogy nem tesz
az álmaiért és a kapcsolataiért.
Hát
valahogy így.
Puszi
B.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése